Connect with us

Επιχειρήσεις

Κόντρα ακτοπλόων με φόντο τις Κυκλάδες

Ζήτημα αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις αρμοδιότητες του εκάστοτε υπουργού Ναυτιλίας να επιτρέπει ή να απορρίπτει τις εκπρόθεσμες δρομολογήσεις ταχύπλοων και συμβατικών πλοίων θέτουν παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς.

Αφορμή, οι νέες αψιμαχίες μεταξύ ακτοπλόων που ελέγχουν και εκμεταλλεύονται ταχύπλοα με επίκεντρο τις Κυκλάδες. Η υπόθεση είναι χαρακτηριστική της έντασης που επικρατεί στον κλάδο, ο οποίος παλεύει σκληρά για την οικονομική του επιβίωση, εξαιτίας των αυξημένων τιμών των καυσίμων αλλά και του ανταγωνισμού που δέχεται από τις αερομεταφορές.

Το ζήτημα ξεκίνησε πριν από δύο μήνες, όταν η Golden Star Ferries, μια μικρή, συγκριτικά με τις 4 μεγάλες, εταιρεία, αγόρασε δύο ταχύπλοα και ζήτησε από το αρμόδιο όργανο στις 15 Δεκεμβρίου να τα δρομολογήσει φέτος στους προορισμούς Πειραιάς – Σίφνος – Μήλος – Φολέγανδρος – Σαντορίνη – Κατάπολα – Κουφονήσι – Νάξος -Μύκονος – Πάρος -Ιος – Σαντορίνη – Νάξος – Πάρος – Μύκονος – Τήνος και διανυκτέρευση στη Σύρο. Ανταγωνίστριες όπως η Hellenic SeaWays, η Seajets και η Aegean Speed lines θεώρησαν πως το αίτημα έγινε εκπρόθεσμα. Οι ενστάσεις τους εδράζονται στο γεγονός πως με τροποποίηση του νόμου 2932/01 για τη δρομολόγηση ταχύπλοων σκαφών άλλαξε η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των αιτημάτων και από 30 Νοεμβρίου μετατέθηκε νωρίτερα, στις 31 Αυγούστου, και μόνο γι’ αυτό το δρομολογιακό έτος, που άρχισε την 1η Νοεμβρίου 2017 έως και την 31η Οκτωβρίου 2018.

Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών δεν έλαβε απόφαση. Παρέπεμψε το θέμα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο εκλήθη να αποφασίσει αν ο υπουργός Ναυτιλίας έχει δικαίωμα να επιτρέψει τη δρομολόγηση των δύο ταχύπλοων ακτοπλοϊκών εκπρόθεσμα, όπως έχει με τα συμβατικά, ή όχι. Κύκλοι της Golden Star Ferries αλλά και του κλάδου εμφανίζονται να γνωρίζουν (;) πως η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους δικαιώνει την προσπάθεια της Golden Star, που επένδυσε, όπως και οι ανταγωνιστές της, σημαντικά κεφάλαια για την αγορά των δύο σκαφών, ώστε να τα δρομολογήσει έστω και εκπρόθεσμα, αν συναινέσει προς αυτό ο υπουργός.

Οι ανταγωνιστές της, που βλέπουν δύο επιπλέον πλοία να ανταγωνίζονται για την ίδια πελατεία, διερωτώνται γιατί αυτοί πρέπει να είναι εμπρόθεσμοι και όχι και ο ανταγωνιστής τους.

Οι αψιμαχίες αυτές φέρνουν στο προσκήνιο τρία θέματα: 1. Την εξουσία που εξακολουθεί να διαθέτει ο εκάστοτε υπουργός επί θεμάτων ανταγωνισμού, η οποία «θολώνει» τους κανόνες του παιχνιδιού. 2. Τον ανταγωνισμό μεταξύ των ταχυπλόων που λόγω του μικρότερου χρόνου ταξιδιών μπορούν ακόμα να «κοιτούν στα μάτια» τον ανταγωνισμό από τις αερομεταφορές. 3. Την ανάγκη να γίνουν δικαιότεροι οι κανόνες που διέπουν τις δρομολογήσεις. Να σημειωθεί ότι προ ολίγων ετών και υπό την πίεση της κρίσης, τα ταχύπλοα επετράπη να δρομολογούνται μόνον για ορισμένους μήνες. Ομως τέθηκαν προθεσμίες για την έστω και περιορισμένης διάρκειας δρομολόγηση ώστε να μπορούν οι εταιρείες να προγραμματίσουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια.

Έντυπη

Δείτε επίσης

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Στο «κόκκινο» η Ευρώπη υπό τον φόβο των αμερικανικών δασμών

Με σημαντικές απώλειες άνοιξαν οι ευρωπαϊκές αγορές μετά τις ανακοινώσεις Τραμπ ότι από την επόμενη εβδομάδα επιβάλλονται δασμοί 25% στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου, προκειμένου να προστατευτούν οι αμερικανικές βιομηχανίες. Μια πρωτοβουλία που αυξάνει τους φόβους για το ξέσπασμα ενός παγκόσμιου εμπορικού πολέμου.

 

 

Ο πανευρωπαϊκός Stoxx 600 άνοιξε με απώλειες 0,7% ενώ μισή ώρα μετά το άνοιγμα έχανε 0,9%, με όλους τους κλάδους σε αρνητικό πρόσημο.

Με απώλειες οι μεγαλύτεροι δείκτες: FTSE100 -0,47%, DAX -1,33%, CAC40 -1,05%, FTSE MIB -1,25%, IBEX35 -0,95%

Selloff σημειώθηκε στις ασιατικές αγορές, με τις μεγαλύτερες απώλειες στο Τόκιο, όπου ο δείκτης Nikkei έχασε 2,5%.

Πάντως, κάποιοι αναλυτές αναφέρουν πως οι αμερικανικές εταιρείες θα πρέπει να συνεχίζουν να εισάγουν υλικά όπως χάλυβα και αλουμίνιο, κάτι που δυνητικά σημαίνει υψηλότερο κόστος για τους καταναλωτές.

Στο μεταξύ, η Κομισιόν, με επίσημη ανακοίνωση – δήλωση του Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, προαναγγέλλει την επιβολή αντίμετρων – συμβατών με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για την προστασία των συμφερόντων της ΕΕ εναντίον των ΗΠΑ προκειμένου να εξισορροπηθεί η κατάσταση. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι στις Βρυξέλλες υπάρχουν διεργασίες όχι μόνο για την επιβολή αντιμέτρων συμβατών με τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, αλλά εξετάζεται ακόμη και η προσφυγή στον Οργανισμό με καταγγελία εναντίον των ΗΠΑ.

Η απόφαση του Τραμπ είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει άλλες χώρες να αυξήσουν τους δασμούς σε άλλα προϊόντα που καταναλώνουν οι Αμερικανοί πολίτες, όπως τα αγροτικά προϊόντα.

Χθες, στη Wall Street, οι μετοχές των αμερικανικών εταιρειών αλουμινίου και χάλυβα σημείωσαν ράλι, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες δέχονταν πιέσεις εν μέσω φόβων για αύξηση του κόστους πρώτων υλών. Αλλά και οι εταιρείες πετρελαίου, εξέφρασαν ανησυχίες όχι μόνο για τις επιπτώσεις στις εξαγωγές τους αλλά και για τα κόστη κατασκευής πετρελαιαγωγών και αγωγών φυσικού αερίου.

Να σημειωθεί ότι οι μεγαλύτερες εισαγωγές χάλυβα στις ΗΠΑ προέρχονται πρωτίστως από τον Καναδά, το Μεξικό, τη Βραζιλία, τη Ρωσία, την Τουρκία και τη Γερμανία ενώ σε σχέση με το αλουμίνιο, εισαγωγές γίνονται από Καναδά, Ρωσία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Κίνα.

Την ίδια ώρα, οι δηλώσεις του προέδρου της Fed, Τζερόμ Πάουελ, ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις για υπερθέρμανση της αμερικανικής οικονομίας προκάλεσαν την πτώση των μετοχών, καθώς οι επενδυτές  βεβαιώνονται όλο και περισσότερο ότι θα έρθει ταχύτερη αύξηση επιτοκίων εντός του 2018.

Πίσω στην Ευρώπη, αποτελέσματα ανακοινώνουν σήμερα οι Novartis, LSE και LafargeHolcim.

Οι επενδυτές θα στρέψουν την προσοχή τους και στις δηλώσεις της Βρετανής πρωθυπουργού, Τερέζα Μέι, το μεσημέρι στις 3.30 ώρα Ελλάδος, η οποία αναμένεται να σκιαγραφήσει το όραμά της για τις μελλοντικές σχέσεις Βρετανίας – ΕΕ μετά το Brexit.

Δείτε επίσης

Continue Reading

Αλλαγή σελίδας στην «Παπαστράτος» με την παραγωγή του Iqos

Η «Παπαστράτος», έπειτα από 87 χρόνια, ανέστειλε την παραγωγή συμβατικών τσιγάρων και από χθες ξεκίνησε η εμπορική παραγωγή των θερμαινόμενων ράβδων καπνού Heets για το προϊόν Iqos, στο εργοστάσιό της στον Ασπρόπυργο.

Πρόκειται για το δεύτερο μόλις εργοστάσιο αποκλειστικής παραγωγής των καινοτόμων καπνικών προϊόντων της Philip Morris International (PMI).

Στη μονάδα του Ασπροπύργου δημιουργήθηκαν 2 νέες γραμμές επεξεργασίας καπνού και 10 νέες γραμμές παραγωγής Heets με συνολική παραγωγική δυναμικότητα 20 δισ. ράβδων καπνού ετησίως, ενώ δημιουργήθηκαν 400 νέες θέσεις εργασίας. Η επένδυση είναι ζωτικής σημασίας και για την ελληνική καπνοκαλλιέργεια, καθώς συμβάλλει στη διασφάλιση του μέλλοντος χιλιάδων καπνοκαλλιεργητών. Η Philip Morris International και η «Παπαστράτος» συνεχίζουν να απορροφούν και να εξάγουν σε όλον τον κόσμο ελληνικά καπνά ανατολικού τύπου, τα οποία θα καταλαμβάνουν σημαντικό ποσοστό στο χαρμάνι και των νέων ράβδων καπνού.

Σημειώνεται ότι από το 2003, οπότε η Philip Morris International απέκτησε την «Παπαστράτος», έχουν ήδη πραγματοποιηθεί επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα και με τη νέα επένδυση το συνολικό ύψος φθάνει το 1 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι η Philip Morris International έχει δεσμευθεί να αναπτύξει προϊόντα μειωμένου κινδύνου και από το 2008 έχει επενδύσει περισσότερα από 3 δισ. δολ. στην ανάπτυξη ενός χαρτοφυλακίου από καινοτόμα προϊόντα που έχουν σκοπό να αναπαράγουν τις αισθητηριακές και γευστικές ιδιότητες του τσιγάρου, παράγοντας ένα αερόλυμα που θα είναι σημαντικά λιγότερο βλαβερό από τον καπνό του τσιγάρου. Η συγκεκριμένη, μοναδική στο είδος της, τεχνολογία αναπτύχθηκε από το Κέντρο Ερευνας και Ανάπτυξης (R&D) της PMI στην Ελβετία. Το Iqos κυκλοφορεί σε περισσότερες από 20 χώρες και έως το τέλος του 2017 εκτιμάται ότι είχε κυκλοφορήσει σε 30-35 χώρες. Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Παπαστράτος» Χρήστος Χαρπαντίδης δήλωσε σχετικά με την έναρξη της νέας παραγωγής: «Σήμερα είναι μια ιστορική ημέρα για όλους εμάς, την οικογένεια της “Παπαστράτος”. Υστερα από 87 ολόκληρα χρόνια γυρίζουμε σελίδα, εγκαταλείποντας για πρώτη φορά στην ιστορία μας την παραγωγή τσιγάρων. Είναι μια μέρα που η συγκίνηση και η υπερηφάνεια για το παρελθόν συναντούν τη χαρά και την προσμονή για το μέλλον. Η νέα εποχή της “Παπαστράτος” είναι εδώ, με μεγάλες, ριζικές αλλαγές στη λειτουργία της εταιρείας. Ωστόσο, υπάρχει κάτι που παραμένει ίδιο και αναλλοίωτο. Είναι η δέσμευσή μας να αφήνουμε πίσω μας μέλλον, μια δέσμευση που μετουσιώνεται στο όραμα για έναν κόσμο απαλλαγμένο από τον καπνό του τσιγάρου». Το Iqos ήρθε στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2016, αρχικά στην Αθήνα και από τον Μάρτιο του 2017 κυκλοφορεί σε όλη τη χώρα. Σήμερα υπάρχουν 25 αποκλειστικά καταστήματα Iqos, ενώ διατίθεται και σε όλο το δίκτυο καταστημάτων Public και από το ηλεκτρονικό κατάστημα www.iqos.gr.

Δείτε επίσης

Continue Reading

Επιχειρήσεις

Ένας γίγαντας στον Πειραιά

Το μεγαλύτερο πλοίο που έπιασε ποτέ στον Πειραιά

Επιτάχυνση των σχεδίων για αύξηση της δυναμικότητας του εμπορικού λιμένα του Πειραιά στη μεγαλύτερη της Μεσογείου ανακοίνωσε χθες Δευτέρα η Cosco, με αφορμή τον κατάπλου του μεγαλύτερου πλοίου που έχει δέσει ποτέ στο Νέο Ικόνιο. Συγκεκριμένα, η Cosco σκοπεύει σε έναν χρόνο από σήμερα να μπορεί να διακινεί έως και 7,2 εκατ. εμπορευματοκιβώτια των 20 ποδών ετησίως, καθώς ολοκληρώνει τις εργασίες επέκτασης του λιμανιού στον δυτικό προβλήτα ΙΙΙ και αναβαθμίζει τις δυνατότητες του προβλήτα Ι. Ηδη το 2017 διακίνησε περισσότερα από 4 εκατ. teu στους δύο προβλήτες που διαχειρίζεται η θυγατρική του ΣΕΠ Α.Ε. και στον ένα που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ, του οποίου την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου ελέγχει. Τώρα, με την επίτευξη νέων συμφωνιών με τις μεγάλες συμμαχίες ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βάζουν στη ρότα τους τον Πειραιά κορυφαία giga carriers, όπως αυτό που έδεσε ξημερώματα Δευτέρας στον προβλήτα ΙΙΙ.

Ο λόγος για το «Cosco Shipping Taurus», το μεγαλύτερο πλοίο μεταφοράς κοντέινερ που έχει χτιστεί στην Κίνα και ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Εχει μήκος 400 μ. και δυνατότητα μεταφοράς 20.000 εμπορευματοκιβωτίων 20 ποδών και πραγματοποιεί το παρθενικό του ταξίδι από την Κίνα προς το Ρότερνταμ, με ενδιάμεσο σταθμό τον Πειραιά. Πρόκειται για τα νέα πλοία-γίγαντες που δρομολογούν οι μεγάλες εταιρείες για την εξυπηρέτηση του διεθνούς εμπορίου, και ο Πειραιάς είναι ένα από τα λίγα λιμάνια στην Ευρώπη που μπορεί να τα εξυπηρετήσει – τόσο λόγω βάθους και μήκους όσο και λόγω του εξοπλισμού γερανών που απαιτείται για τη φορτοεκφόρτωσή τους.

Η επένδυση για τον δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, που ολοκληρώνεται οσονούπω, ανέρχεται στα 230 εκατ. ευρώ και δεν σχετίζεται με τις επιπλέον επενδύσεις ύψους 500 εκατ. ευρώ που συμφώνησε η Cosco κατά την εξαγορά του 51% του ΟΛΠ Α.Ε., αλλά με την προηγούμενη συμφωνία μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ Α.Ε. Το «Taurus» εισήλθε στον Πειραιά στις 12.30 τα ξημερώματα της Δευτέρας, υποβοηθούμενο από πέντε ρυμουλκά, όπως ενδείκνυται για το μέγεθός του. Με την ολοκλήρωση των έργων στον δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, ο Πειραιάς θα είναι το μόνο λιμάνι στη Μεσόγειο με δυνατότητα εξυπηρέτησης πέντε τέτοιων μεγάλων πλοίων ταυτόχρονα.

Ο Πειραιάς είναι το τρίτο μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι στη Μεσόγειο, μετά τη Βαλένθια και την Αλγεθίρα, και η Cosco έχει θέσει στόχο έως το 2020 να το καταστήσει το μεγαλύτερο στη Μεσόγειο και ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως.

Δείτε επίσης

Continue Reading

news

%d bloggers like this: