Connect with us

Business

Εναλλακτικές μορφές καυσίμου: Το μεγάλο στοίχημα της ναυτιλίας

Η χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας ως καυσίμου στη ναυτιλία είναι τα τελευταία χρόνια το πιο μεγάλο στοίχημα για την συγκεκριμένη βιομηχανία μέσω της οποίας κινείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.

 

 

 

«Κεφάλι στην κούρσα» αυτή έχει πάρει το υγροποιημένο φυσικό αέριο, γνωστό ως LNG, και ακολουθούν η ηλεκτρική ενέργεια, η αιολική και πιο πίσω η ηλιακή αλλά και το υδρογόνο.

Όσο αφορά το LNG, σήμερα στο νερό υπάρχουν 100 πλοία που καίνε φυσικό αέριο ενώ ναυπηγούνται άλλα 100. Η Ελλάδα είναι ακόμη ανέτοιμη σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές της στη Μεσόγειο.

Ο ΟΛΠ επίσης κρατάει στάση αναμονής αφού δεν υπάρχει ζήτηση που θα πείσει τη διοίκησή του να κάνει επενδύσεις σε σταθμούς εφοδιασμού πλοίων με LNG ενώ τον καλύπτει η Ρεβυθούσα.

Το ελληνικό κράτος θα μπορεί να εφοδιάζει πλοία με LNG το 2019, σε πρώτη φάση, με βυτιοφόρα και το 2020 με ειδικά πλοία τα γνωστά ως bunker vessels.

Ηλεκτρισμός

Η χρήση του ηλεκτρισμού ως εναλλακτικού καυσίμου για τα πλοία είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Πρόκειται για την ταχυτέρα αναπτυσσόμενη τεχνολογία στη ναυτιλία, παγκοσμίως, με ιδανικό πεδίο εφαρμογής την Ελλάδα. Ανοίγει νέες προοπτικές με σημαντικά περιβαλλοντικά, κοινωνικά και οικονομικά οφέλη για τα ελληνικά λιμάνια, ενισχύοντας τη νησιωτικότητα και τη βιωσιμότητα των θαλάσσιων μεταφορών. Το σχέδιο εντάσσεται στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Electrification in the Eastern Mediterranean- (Εlemed).

Πρόσφατα έγινε μεγάλη συζήτηση με θέμα τις δυνατότητες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία στο λιμάνι του Κόπερ της Σλοβενίας.

Η Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης Violeta Bulc αναφέρθηκε στα μελλοντικά σχέδια της ΕΕ να υποστηρίξει με εργαλεία χρηματοδότησης τα λιμάνια που σκοπεύουν να στραφούν σε νέες καινοτόμες τεχνολογίες που αξιοποιούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας.

Ο Νικόλας Πατεράκης, Chief Operating Officer στη Neptune Lines, από τη σκοπιά των πλοιοκτητών, αναφέρθηκε σε οικονομικά κίνητρα και οφέλη που θα ενθαρρύνουν τις ναυτιλιακές εταιρείες να υιοθετήσουν καινοτόμες τεχνολογίες που χρησιμοποιούν τον ηλεκτρισμό ως πηγή ενέργειας για τα πλοία.

Ειδικότερα για την ναυτιλία ο ηλεκτρισμός, σύμφωνα με τους ειδικούς, προσφέρει το σημαντικό πλεονέκτημα του εκμηδενισμού των ρύπων, στα λιμάνια και τις κοντινές διασυνδέσεις, δηλαδή εκεί που το κοινωνικό κόστος είναι ουσιαστικό. Άρα το πρώτο όφελος είναι κοινωνικό. Επίσης, το περιβαλλοντικό όφελος είναι ισχυρό και θα ενισχύεται όλο και περισσότερο με την αναμενόμενη βελτίωση των μέσων ηλεκτροπαραγωγής.

Το αναπτυξιακό και οικονομικό όφελος αναμένεται επίσης να αποτελέσει το κλειδί αφού το οικονομικό κίνητρο οδηγεί πιο γρήγορα στην ευρεία εφαρμογή νέας τεχνολογίας.

Η Δράση Εlemed, όπως ονομάζεται προωθεί τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας ως ναυτιλιακό καύσιμο, αποσκοπώντας να μειώσει σημαντικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, υλοποιεί μελέτες για την εγκατάσταση υποδομών ηλεκτροδότησης ελλιμενισμένων πλοίων σε τρεις χώρες, την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Σλοβενία και σε τέσσερα λιμάνια κατά μήκος του Νότιο-Ανατολικού θαλάσσιου διαδρόμου -Κόπερ, Κυλλήνη, Πειραιάς, Λεμεσός- περιορίζοντας δραστικά τον θόρυβο και τους αέριους ρύπους, ιδιαίτερα στις αστικές περιοχές κοντά και γύρω από τα λιμάνια.

Στο πλαίσιο του Εlemed, θα γίνει η πρώτη υποδομή ηλεκτροδότησης πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο, στο λιμάνι της Κυλλήνης.

Αιολική Ενέργεια

Στο στοίχημα των εναλλακτικών πηγών ενέργειες προσπάθεια να…υψώσει φωνή και να δηλώσει παρούσα και η αιολική ενέργεια. Οι Νορβηγοί ασχολούνται συστηματικά με το θέμα στοχεύοντας στη μείωση της εκπομπής ρύπων σε ποσοστό ου θα αγγίξει ακόμη και το 80%. Μάλιστα έχουν στα σκαριά το «αιολικό πλοίο» ονόματι Vindskip, το οποίο εδώ και σχεδόν τρία χρόνια, έχει γίνει «θρύλος» στα διεθνή ΜΜΕ πριν ακόμη ταξιδέψει. Αυτό αναμένεται να γίνει το 2019. Μάλιστα θα έχει διπλό σύστημα καυσίμου αφού όταν δεν φυσάει πολύ για να μπορεί να κινείται με τη δύναμη των ανέμων τότε θα χρησιμοποιεί υγροποιημένο φυσικό αέριο. Οι Νορβηγοί προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα λογισμικό το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στο σκάφος να εκμεταλλεύεται τη μέγιστη αιολική ενέργεια αναλύοντας τις μετεωρολογικές ενδείξεις.

Στη χρήση αιολικής ενέργειας το πρώτο βήμα είχε κάνει η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία, Anbros Maritime η οποία το 2011 υπέγραψε συμφωνία με μία από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως μεταφορικές εταιρείες την Cargill για την εγκατάσταση στην πλώρη του φορτηγού πλοίου της «Aghia Marina», ενός από τους μεγαλύτερους αιολικούς χαρταετούς του κόσμου, κατασκευασμένος με τη τεχνολογία SkySails GmbH. Στόχος της ήταν να χρησιμοποιηθεί η ενέργεια που θα παράγει ο αιολικός χαρταετός για την μείωση της κατανάλωσης καυσίμων μέχρι και 35%, ενώ κάτω από βέλτιστες καιρικές συνθήκες η μείωση της κατανάλωσης μπορεί να φθάσει περιοδικά έως και το 50%. Για τη συμφωνία αυτή το συγκεκριμένο φορτηγό πλοίο είχε βραβευτεί και είχε πάρει μεγάλη δημοσιότητα. Από τότε δεν υπήρξε κάποιο νεότερο.

Ηλιακή-πυρηνική ενέργεια και υδρογόνο

Όμως στις θάλασσες του κόσμου πλέουν και ηλιακά καταμαράν. Η ηλιακή ενέργεια δεν έχει δοκιμασθεί ακόμη σε εμπορικά πλοία.

Προσπάθειες έγιναν για τη χρήση πυρηνικής ενέργειας σε εμπορικά πλοία. Όμως ο κυριότερος ανασταλτικός παράγοντας ήταν το μεγάλο κόστος λειτουργίας, που καθιστούσε τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας οικονομικά ασύμφορη. Το ξεκίνημα έκαναν το 1959 οι τότε Σοβιετικοί με το παγοθραυστικό «Λένιν» το οποίο ήταν και το πρώτο σκάφος επιφανείας το οποίο κατέπλευσε στο Βόρειο πόλο. Υπήρξαν άλλα επτά σοβιετικών συμφερόντων εμπορικά που άλλαξαν στην πορεία χρήση καθώς και ένα ιαπωνικό και ένα γερμανικό.

Όσον αφορά το υδρογόνο ως εναλλακτική μορφή ενέργειας, πολλά έχουν γραφτεί μέχρι σήμερα χωρίς όμως να έχει προχωρήσει το θέμα. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, είναι ένα καύσιμο που ναι μεν δεν ρυπαίνει το περιβάλλον, αλλά προς το παρόν λαμβάνεται κυρίως από υδρογονάνθρακες και νερό με χρήση άλλων ενεργειακών πηγών είτε συμβατικών είτε ανανεώσιμων.

 

Πηγή: newmoney.gr

Δείτε επίσης

Business

Αυτοί είναι οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της Uber σε όλο τον κόσμο

Η αμφιλεγόμενη εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων έχασε αρκετά δισεκατομμύρια τα τελευταία χρόνια την ώρα που προσπαθούσε με νύχια και με δόντια να κερδίσει περισσότερους πελάτες και να διεισδύσει σε μεγάλες αγορές.

 

 

Μόνο πέρυσι έχασε 4,5 δισ. δολ., ενώ το 2016 οι απώλειές της έφτασαν τα 2,8 δισ. δολάρια.

Η ιαπωνική εταιρεία τεχνολογίας  Softbank που έχει δαπανήσει αρκετά δισ. σε πολλές εφαρμογές μίσθωσης αυτοκινήτων, έσπασε τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των φίλων και των εχθρών της Uber επενδύοντας σε αυτήν.

Παρακάτω ακολουθούν μερικοί από τους πιο σημαντικούς ανταγωνιστές της και μια σύγκριση μεταξύ τους, με στοιχεία που συνέλεξε το CB Insights. Σημειωτέον ότι η Uber αποτιμάται σε 68 δισ. δολάρια.

– Didi Chuxing, Κίνα, αποτίμηση 52 δισ. δολ.

Η Didi εξαγόρασε τις δραστηριότητες της Uber στην Κίνα, αφού προηγουμένως οι δυο τους δρούσαν ανταγωνιστικά στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου. Η Uber απέκτησε μερίδιο σχεδόν 19% της Didi.

– Ola, Ινδία, αποτίμηση 3,7 δισ. δολ.

Η Uber την ανταγωνίζεται σκληρά επενδύοντας μεγάλα ποσά στην περιοχή. Πάντως το 2017 η Softbank επένδυσε 2 δισ. δολ. στην Ola τον Οκτώβριο του 2017.

– Lyft, ΗΠΑ, αποτίμηση 11,5 δισ. δολ.
Προσφάτως η Lyft ανακοίνωσε ότι διπλασίασε τις κούρσες της το 2017, έτος κατά το οποίο η καμπάνια #DeleteUber (διαγράψτε την Uber) μετά από το ξέσπασμα πολλών διχογνωμιών γύρω από τον αμερικανικό κολοσσό. Ο CEO της Uber, Dara Khosrowshahi, παραδέχθηκε ότι πέρυσι οι ΗΠΑ είχαν γίνει μια μη κερδοφόρα αγορά εξαιτίας του ανταγωνισμού από τη  Lyft.

– Grab, Σιγκαπούρη, αποτίμηση 6 δισ. δολ.
Η Uber λέγεται ότι ετοιμάζεται να πουλήσει τουλάχιστον ένα τμήμα των δραστηριοτήτων της στη ΝΑ Ασία στην Grab, σύμφωνα με πηγές.
Η Grab ξεκίνησε στη Μαλαισία το 2012  με μόλις 10 υπαλλήλους και τώρα έχει την έδρα της στη Σιγκαπούρη με πάνω από 3.000 υπαλλήλους σε όλη την περιοχή.

– GoJek, Ινδονησία, αποτίμηση στο 1,8 δισ. δολ.


Η GoJek είναι μια γηγενής ινδονησιακή εταιρεία τεχνολογίας με έναν στόλο που περιλαμβάνει πάνω από 400.000 αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες.

Δείτε επίσης

Continue Reading

Business

Ακόμα φθηνότερα τα ακίνητα στο Λονδίνο!

Οι τιμές των ακίνητων περιουσιών του Λονδίνου υποχώρησαν για έβδομο συνεχόμενο μήνα καθώς οι πωλητές είναι συγκρατημένοι στο να προχωρήσουν στις πωλήσεις των σπιτιών τους, σύμφωνα με το Rightmove.

 

 

 

Η έκθεση του Μαρτίου από τον ιστότοπο όπου καταχωρούνται τα προς πώληση σπίτια, δείχνει ότι οι ζητούμενες τιμές μειώθηκαν κατά 0,6% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017, ενώ ο αριθμός των ακινήτων που πουλήθηκαν πρόσφατα μειώθηκε κατά 3%. Οι τιμές αυξήθηκαν κατά 0,6% από τον Φεβρουάριο, αλλά η αύξηση αυτή είναι μικρότερη από το συνηθισμένο άλμα των τιμών κατά την έναρξη της ανοιξιάτικης περιόδου.

Η πτώση των τιμών είναι «αναπόφευκτο να αποθαρρύνει ορισμένους πιθανούς πωλητές», δήλωσε ο Miles Shipside, διευθυντής του Rightmove στην έκθεση. «Αν και λιγότερα ακίνητα έρχονται στην αγορά, ο βραδύτερος ρυθμός πωλήσεων σημαίνει ότι αυξάνονται τα αποθέματα των απούλητων περιουσιακών στοιχείων, με αποτέλεσμα την επακόλουθη πτώση των τιμών».

Η πτώση των τιμών μπορεί να είναι ευπρόσδεκτη είδηση για μερικούς μετά από χρόνια, κατά τα οποία ο υπερβολικός πληθωρισμός έχει κάνει την ιδιοκτησία άπιαστο όνειρο για πολλούς στην πρωτεύουσα. Η μέση ζητούμενη τιμή στο Λονδίνο αυτό το μήνα ήταν 631.651 λίρες (880.000 δολάρια).

Σε εθνικό επίπεδο, η εικόνα ήταν λιγότερο θλιβερή και κατέγραφε αύξηση των τιμών κατά 1,5% τον Μάρτιο σε σχέση με τον Φεβρουάριο, μετά την «έντονη ζήτηση» από τους ιδιοκτήτες σπιτιού τους πρώτους δύο μήνες του έτους. Η μέση τιμή των 304,504 λιρών αυξήθηκε κατά 2,1% σε ετήσια βάση. Αυτό συγκρίνεται με τα κέρδη περίπου 6% που παρατηρήθηκαν πριν από περίπου μια διετία.

Δείτε επίσης

Continue Reading

Business

Ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση της Olympic-Avis Greece από την Τράπεζα Πειραιώς

Η επένδυση αυτή αποδεικνύει την εμπιστοσύνη διεθνών οικονομικών κολοσσών στις δυνατότητες των υγιών ελληνικών επιχειρήσεων

 

 

Ολοκληρώθηκαν οι κανονιστικές εγκρίσεις από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και την Ευρωπαϊκή Αρχή Ανταγωνισμού για τη μεταβίβαση της OLYMPIC Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις Α.Ε. (Olympic – Avis Greece) στην Avis Budget Group, τον κορυφαίο όμιλο μίσθωσης αυτοκινήτων παγκοσμίως, σε συνεργασία με την Otokoç Otomotiv.

Η τιμή εξαγοράς της εταιρείας είναι €80,6 εκ., ενώ η επιχειρησιακή της αξία (Enterprise Value) διαμορφώθηκε στα €320 εκ.

Η Olympic Avis Greece είναι η μεγαλύτερη εταιρία παροχής βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων μισθώσεων αυτοκινήτου στην Ελλάδα, εκμεταλλευόμενη τα εμπορικά σήματα της Avis, Budget και Payless. Το 2017, η Olympic παρουσίασε έσοδα ύψους €170,4 εκατ. με στόλο μεγαλύτερο από 32.000 οχήματα.

Η επένδυση αυτή αποδεικνύει την εμπιστοσύνη διεθνών οικονομικών κολοσσών στις δυνατότητες των υγιών ελληνικών επιχειρήσεων και του ανθρώπινου δυναμικού τους, δεδομένου ότι η Olympic θα συνεχίσει με την ίδια δομή την δυναμική αναπτυξιακή της πορεία, επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Επιπλέον, αποδεικνύει την εμπιστοσύνη των επενδυτών αυτών στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τουρισμού στην ευρύτερη περιοχή μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεργασία της Avis Budget Group με τον Όμιλο Koç, που φέτος κλείνει τα 90 χρόνια του, έχει στρατηγικό και μακροχρόνιο χαρακτήρα, γεγονός που σηματοδοτεί νέες δυνατότητες για το μέλλον.

Δείτε επίσης

Continue Reading

news

%d bloggers like this: