Connect with us

Business

Στον «αέρα» η πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Σε πολύμηνο σήριαλ με αβέβαιη έκβαση εξελίσσεται η πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών λόγω των ενστάσεων της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ για την παράταση κατά 20 χρόνια της σύμβασης του ΔΑΑ.

 

 

 

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην οποία έχει σταλεί προς έγκριση η σύμβαση ώστε να υπογραφεί η συμφωνία και να ανοίξει ο β΄κύκλος για την πώληση του 30% του αεροδρομίου έχει στείλει σειρά ερωτημάτων στην ελληνική πλευρά, με τα οποία εγείρει σοβαρούς προβληματισμούς σε δύο κυρίως μέτωπα: τον τρόπο με τον οποίο επέλεξε το ΤΑΙΠΕΔ να επιμηκύνει την σύμβαση, δηλαδή με απευθείας διαπραγμάτευση των δύο μερών χωρίς διαγωνισμό και για το τίμημα των 600 εκατ. ευρώ, το οποίο συμφωνήθηκε και υπεγράφη μεταξύ ΔΑΑ και ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του προηγούμενου Σεπτεμβρίου. Το γεγονός ότι η σύμβαση δεν έχει εγκριθεί σχεδόν 5 μήνες μετά, επιβεβαιώνει την δυστοκία της ΕΕ, η οποία σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες έχει αρχίσει να μελετά εξονυχιστικά την νέα αλλά και την αρχική σύμβαση του Ελευθέριος Βενιζέλος που κυρώθηκε από την βουλή το 1995!

Οι Βρυξέλλες διερευνούν θέματα κρατικής ενίσχυσης για το ΔΑΑ και βάζουν στο μικροσκόπιο το μοντέλο παραχώρησης, κάνοντας συγκρίσεις και με το αεροδρόμιο στο Καστέλι καθώς πρόκειται για ένα παρεμφερές έργο, σύγχρονο στο οποίο το ελληνικό δημόσιο ακολούθησε διαφορετική προσέγγιση στην ανάθεση της σύμβασης.

Για τον προσδιορισμό του τιμήματος στο ΔΑΑ υπολογίστηκαν τα μερίσματα σε βάθος 20ετίας τα οποία οι σύμβουλοι «έφεραν μπροστά», προσδιορίζοντας ένα τίμημα 600 εκατ. ευρώ που αρχικά κρίθηκε ως ιδιαίτερα υψηλό. Βάσει της συμφωνίας, η σύμβαση που λήγει το 2026 παρατείνεται έως το 2046 και από το συνολικό τίμημα, 483 εκατ. ευρώ θα ενισχύσουν τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ και τα υπόλοιπα θα διοχετευτούν στα κρατικά ταμεία.

Η DG Com ωστόσο εμφανίζεται προβληματισμένη ως προς το μοντέλο της αποτίμησης και φέρεται να ανοίγει θέμα επίτευξης μεγαλύτερου τιμήματος για το Ελευθέριος Βενιζέλος, το οποίο προσδιορίζεται κατά ορισμένες πληροφορίες κοντά στα 800 εκ. ευρώ. Ωστόσο, αρμόδιες πηγές που παρακολουθούν την πορεία της ιδιωτικοποίησης, αναφέρουν ότι σύγκριση μεταξύ των δύο αεροδρομίων δεν μπορεί να γίνει καθώς πρόκειται για δύο διαφορετικά αεροδρόμια.

Το ΔΑΑ, όπως σημειώνουν είναι ένα αεροδρόμιο ευάλωτο στις συνθήκες της πόλης (σ.σ θυμίζουν την πτώση έως και 14% της επιβατικής κίνησης στα γεγονότα του 2012 στην Αθήνα) εν αντιθέσει με το Καστέλι που θεωρείται ένα αεροδρόμιο εγγυημένης επιβατικής κίνησης που αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου τουρισμού της χώρας.

Ακόμη και αν τα εμπόδια ξεπεραστούν όλες οι πλευρές συμφωνούν ότι η στάση της DG Comp δημιουργεί ένα νέο μεγάλο κύκλο καθυστερήσεων που είναι βέβαιο ότι θέτει εκτός στόχου, το σχεδιασμό πώλησης του 30% των μετοχών του ΔΑΑ. «Κανείς δεν θα πάει να αγοράσει ποσοστό στο αεροδρόμιο όταν ξέρει ότι η σύμβαση λήγει σε 8 χρόνια» αναφέρει κυβερνητική πηγή που επιβεβαιώνει την απρόβλεπτη δυσκολία που έχει να αντιμετωπίσει το ΤΑΙΠΕΔ στο πωλητήριο του ΔΑΑ.

Με βάση το μνημόνιο εντός του μήνα σχεδιαζόταν να ενεργοποιηθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 30% και τον Απρίλιο να κυρωθεί η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι θα είχε δοθεί η σχετική έγκριση από την DG Com. To TΑΙΠΕΔ είχε προσλάβει χρηματοοικονομικούς συμβούλους, την Deutsche Bank και τη Eurobank, οι οποίες θα αναλάμβαναν να βολιδοσκοπήσουν και το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Όμως η εμπλοκή της υπόθεσης στην Κομισιόν καθιστά εντελώς απρόβλεπτες τις διαδικασίες και το χρονοδιάγραμμα. Πέραν της DG Com, εκκρεμούν επίσης η έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς της ΕΕ, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αλλά και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που είναι ο κύριος πιστωτής του ΔΑΑ. Κατόπιν τούτων θα πάει η σύμβαση προς κύρωση στη Βουλή.

Αρμόδιες πηγές με γνώση των διαδικασιών που ακολουθεί η ΕΕ, εκτιμούν ότι η υπόθεση δεν θα απειλήσει την πορεία υλοποίησης του σχεδίου παράτασης της σύμβασης παραχώρησης κατά 20 χρόνια. Και ο λόγος, όπως αναφέρουν είναι ότι από την αρχική σύμβαση του ΔΑΑ προβλεπόταν το δικαίωμα των δύο μερών, 10 χρόνια πριν την λήξη της σύμβασης να παρατείνουν την διάρκειά της χωρίς να υπάρχει πουθενά η πρόβλεψη για διαγωνισμό. Οι ίδιοι κάνουν λόγο για δεδηλωμένη καχυποψία που διατυπώνει σε κάθε ανάλογη σύμβαση η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού και τονίζουν ότι είναι πολιτική απόφαση των Βρυξελλών πότε θα ανάψουν το πράσινο φως για την έγκριση της σύμβασης.

Υπενθυμίζεται πως μέτοχοι του ΔΑΑ, εκτός από το ΤΑΙΠΕΔ που κατέχει το 30%, είναι το Δημόσιο με 25%, οι Avi Alliance GmbH με 26,7% και η Avi Alliance Capital GmbH με 13,3%, οι οποίες ελέγχονται από το Καναδικό Fund PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου με 5%.

Πέρσι το ΔΑΑ έκλεισε με ρεκόρ επιβατικής κίνησης διακινώντας 21,74 εκατομμύρια επιβάτες, υπερβαίνοντας κατά 1,7 εκατομμύρια επιβάτες, την κίνηση της προηγούμενης χρονιάς (2016). Η μεγαλύτερη δεξαμενή επισκεπτών προέρχεται από επιβάτες του εξωτερικού, οι οποίοι πέρσι αυξήθηκαν 12% εν αντιθέσει με τους επιβάτες εσωτερικού που παρέμειναν σχεδόν στάσιμοι. Αυξητικές ήταν οι τάσεις και στις αρχές της νέας χρονιάς καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΑΑ, τον Ιανουάριο διακινήθηκαν συνολικά 1,28 εκατ. επιβάτες από 1,20 εκατ. επιβατών πέρυσι. Στο εσωτερικό της χώρας διακινήθηκαν 416.965 επιβάτες έναντι 430.901 τον Ιανουάριο του 2017, ενώ οι διεθνείς επιβάτες έφτασαν τις 868.685 έναντι 775.908 το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

Πηγή: newmoney.gr

Δείτε επίσης

Business

Αυτοί είναι οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές της Uber σε όλο τον κόσμο

Η αμφιλεγόμενη εταιρεία μίσθωσης αυτοκινήτων έχασε αρκετά δισεκατομμύρια τα τελευταία χρόνια την ώρα που προσπαθούσε με νύχια και με δόντια να κερδίσει περισσότερους πελάτες και να διεισδύσει σε μεγάλες αγορές.

 

 

Μόνο πέρυσι έχασε 4,5 δισ. δολ., ενώ το 2016 οι απώλειές της έφτασαν τα 2,8 δισ. δολάρια.

Η ιαπωνική εταιρεία τεχνολογίας  Softbank που έχει δαπανήσει αρκετά δισ. σε πολλές εφαρμογές μίσθωσης αυτοκινήτων, έσπασε τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ των φίλων και των εχθρών της Uber επενδύοντας σε αυτήν.

Παρακάτω ακολουθούν μερικοί από τους πιο σημαντικούς ανταγωνιστές της και μια σύγκριση μεταξύ τους, με στοιχεία που συνέλεξε το CB Insights. Σημειωτέον ότι η Uber αποτιμάται σε 68 δισ. δολάρια.

– Didi Chuxing, Κίνα, αποτίμηση 52 δισ. δολ.

Η Didi εξαγόρασε τις δραστηριότητες της Uber στην Κίνα, αφού προηγουμένως οι δυο τους δρούσαν ανταγωνιστικά στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου. Η Uber απέκτησε μερίδιο σχεδόν 19% της Didi.

– Ola, Ινδία, αποτίμηση 3,7 δισ. δολ.

Η Uber την ανταγωνίζεται σκληρά επενδύοντας μεγάλα ποσά στην περιοχή. Πάντως το 2017 η Softbank επένδυσε 2 δισ. δολ. στην Ola τον Οκτώβριο του 2017.

– Lyft, ΗΠΑ, αποτίμηση 11,5 δισ. δολ.
Προσφάτως η Lyft ανακοίνωσε ότι διπλασίασε τις κούρσες της το 2017, έτος κατά το οποίο η καμπάνια #DeleteUber (διαγράψτε την Uber) μετά από το ξέσπασμα πολλών διχογνωμιών γύρω από τον αμερικανικό κολοσσό. Ο CEO της Uber, Dara Khosrowshahi, παραδέχθηκε ότι πέρυσι οι ΗΠΑ είχαν γίνει μια μη κερδοφόρα αγορά εξαιτίας του ανταγωνισμού από τη  Lyft.

– Grab, Σιγκαπούρη, αποτίμηση 6 δισ. δολ.
Η Uber λέγεται ότι ετοιμάζεται να πουλήσει τουλάχιστον ένα τμήμα των δραστηριοτήτων της στη ΝΑ Ασία στην Grab, σύμφωνα με πηγές.
Η Grab ξεκίνησε στη Μαλαισία το 2012  με μόλις 10 υπαλλήλους και τώρα έχει την έδρα της στη Σιγκαπούρη με πάνω από 3.000 υπαλλήλους σε όλη την περιοχή.

– GoJek, Ινδονησία, αποτίμηση στο 1,8 δισ. δολ.


Η GoJek είναι μια γηγενής ινδονησιακή εταιρεία τεχνολογίας με έναν στόλο που περιλαμβάνει πάνω από 400.000 αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες.

Δείτε επίσης

Continue Reading

Business

Ακόμα φθηνότερα τα ακίνητα στο Λονδίνο!

Οι τιμές των ακίνητων περιουσιών του Λονδίνου υποχώρησαν για έβδομο συνεχόμενο μήνα καθώς οι πωλητές είναι συγκρατημένοι στο να προχωρήσουν στις πωλήσεις των σπιτιών τους, σύμφωνα με το Rightmove.

 

 

 

Η έκθεση του Μαρτίου από τον ιστότοπο όπου καταχωρούνται τα προς πώληση σπίτια, δείχνει ότι οι ζητούμενες τιμές μειώθηκαν κατά 0,6% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017, ενώ ο αριθμός των ακινήτων που πουλήθηκαν πρόσφατα μειώθηκε κατά 3%. Οι τιμές αυξήθηκαν κατά 0,6% από τον Φεβρουάριο, αλλά η αύξηση αυτή είναι μικρότερη από το συνηθισμένο άλμα των τιμών κατά την έναρξη της ανοιξιάτικης περιόδου.

Η πτώση των τιμών είναι «αναπόφευκτο να αποθαρρύνει ορισμένους πιθανούς πωλητές», δήλωσε ο Miles Shipside, διευθυντής του Rightmove στην έκθεση. «Αν και λιγότερα ακίνητα έρχονται στην αγορά, ο βραδύτερος ρυθμός πωλήσεων σημαίνει ότι αυξάνονται τα αποθέματα των απούλητων περιουσιακών στοιχείων, με αποτέλεσμα την επακόλουθη πτώση των τιμών».

Η πτώση των τιμών μπορεί να είναι ευπρόσδεκτη είδηση για μερικούς μετά από χρόνια, κατά τα οποία ο υπερβολικός πληθωρισμός έχει κάνει την ιδιοκτησία άπιαστο όνειρο για πολλούς στην πρωτεύουσα. Η μέση ζητούμενη τιμή στο Λονδίνο αυτό το μήνα ήταν 631.651 λίρες (880.000 δολάρια).

Σε εθνικό επίπεδο, η εικόνα ήταν λιγότερο θλιβερή και κατέγραφε αύξηση των τιμών κατά 1,5% τον Μάρτιο σε σχέση με τον Φεβρουάριο, μετά την «έντονη ζήτηση» από τους ιδιοκτήτες σπιτιού τους πρώτους δύο μήνες του έτους. Η μέση τιμή των 304,504 λιρών αυξήθηκε κατά 2,1% σε ετήσια βάση. Αυτό συγκρίνεται με τα κέρδη περίπου 6% που παρατηρήθηκαν πριν από περίπου μια διετία.

Δείτε επίσης

Continue Reading

Business

Ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση της Olympic-Avis Greece από την Τράπεζα Πειραιώς

Η επένδυση αυτή αποδεικνύει την εμπιστοσύνη διεθνών οικονομικών κολοσσών στις δυνατότητες των υγιών ελληνικών επιχειρήσεων

 

 

Ολοκληρώθηκαν οι κανονιστικές εγκρίσεις από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και την Ευρωπαϊκή Αρχή Ανταγωνισμού για τη μεταβίβαση της OLYMPIC Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις Α.Ε. (Olympic – Avis Greece) στην Avis Budget Group, τον κορυφαίο όμιλο μίσθωσης αυτοκινήτων παγκοσμίως, σε συνεργασία με την Otokoç Otomotiv.

Η τιμή εξαγοράς της εταιρείας είναι €80,6 εκ., ενώ η επιχειρησιακή της αξία (Enterprise Value) διαμορφώθηκε στα €320 εκ.

Η Olympic Avis Greece είναι η μεγαλύτερη εταιρία παροχής βραχυχρόνιων και μακροχρόνιων μισθώσεων αυτοκινήτου στην Ελλάδα, εκμεταλλευόμενη τα εμπορικά σήματα της Avis, Budget και Payless. Το 2017, η Olympic παρουσίασε έσοδα ύψους €170,4 εκατ. με στόλο μεγαλύτερο από 32.000 οχήματα.

Η επένδυση αυτή αποδεικνύει την εμπιστοσύνη διεθνών οικονομικών κολοσσών στις δυνατότητες των υγιών ελληνικών επιχειρήσεων και του ανθρώπινου δυναμικού τους, δεδομένου ότι η Olympic θα συνεχίσει με την ίδια δομή την δυναμική αναπτυξιακή της πορεία, επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Επιπλέον, αποδεικνύει την εμπιστοσύνη των επενδυτών αυτών στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τουρισμού στην ευρύτερη περιοχή μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεργασία της Avis Budget Group με τον Όμιλο Koç, που φέτος κλείνει τα 90 χρόνια του, έχει στρατηγικό και μακροχρόνιο χαρακτήρα, γεγονός που σηματοδοτεί νέες δυνατότητες για το μέλλον.

Δείτε επίσης

Continue Reading

news

%d bloggers like this: